Tuesday, March 8, 2011

Saat Izrail Mencabut Nyawa~

Mode of The Day: As a reminder....for me...& those who still alive...

Malam td, spt biaser aku membiarkan mode chat akaun fb aku dlm keadaan on..
tp terkadang aku slumber jerk tggal lappy dlm bilik, & aku pi tgk tv kat lua...
so, klu rs marah sbb ping aku, tp aku wat dunno tuh, perkara biaser la yer...
Hurm, mood hr nieh, berada dlm keadaan terkawal...
last nite, member skolah chat ngan aku, bg tau,
sorg member skolah kitorg meninggal...
accident...aku diam...x terkata....innalillah hiwainna ilai hirojiun~
lebih menyayat hati bl dia ckp meninggal sekali dgn anak & adik dia...
aku tye lagi utk kepastian...tp, member yg roger aku tuh,
masih x dapat mencari info bg soalan aku tuh...
sampai tgh hr td, bl klu 1, fb dah x kene block oleh tukang jage internet kt opis aku,
a.k.a en-mat-cermin-mata-hilang-sebab-sangkut-kat-antena-kete-dia :P
psst: tp td tgk dia pakai cermin mater juge, tp cermin mate lama la kate'y...
Okeh, kul 1, sambil2 makan nasi ayam yg aku tapau kat KBS...
~kementerian belia tua & bla bla bla
sambil2 tgn aku chat dgn group dak2 skool lamer...
so, sahih la citer yg aku dgr malam tadi...
boley plak hr nieh pc aku dr pagi ader wat renovation tambah langsir jenama RAM,
jadi 6G...& juga tambah carpet jenama secondary Hard Disk menjadi kurang lebih 500G...
so, agak ramaila boley bertandang ke pc aku...hasil renovation tersebut...
Disebabkan kerja2 pengrenovationan tersebut la, maka aku x wat keje
yg biase aku wat pagi2...nk tau lebih lanjut, sila klik di sini....
so, bila member suh aku bc paper utk info lebih lanjut, terus r aku suh pakcik google carik..
tu dia, front page lagi...sadis aku baca...
ntah mcm mn la perasaan mak dia kan..
2 anak pompuan pergi sekali gus....dgn cucu skali
& cucu lagi sorg koma kat hospital seremban....
umur dia sebaya aku, anak dah 2....
tp nk wat camne, Allah lebih sygkan dia....

Tula, semua ni kan hanya pinjaman, bila2 Dia rasa nak tarik dari kiter, anytime jer....
cara kematian, dah mmg ajal dia sampai macam tuh, nk wat camne..
even klu that time, dia duk kat umah pn, ajal dia tetap akan sampai...
mungkin dgn cara yg berbeza....
Dulu kan malaikat maut pernah berdiskusi dgn Tuhan...
sebab manusia selalu marah kat malaikat pencabut nyawa tersebut,
sbb org2 yg mereka syg mati tiba2...tanpa sebab..
Oleh sbb itu, Allah memutuskan utk bg reason, knp nyawa kiter kene amek...
cth, heart attack, accident, jatuh...dll yg semua'y sebenarnya adalah penyebab kepada
kematian...penyebab kepada terangkatnya roh dari jasad setelah tiba masa'y..
dengan sebab2 ini, manusia x la marah lagi kepada malaikat pencabut nyawa
yg kerja dia mmg mencabut nyawa...

Within thiz year, dah 2 org, insan yg aku kenal, pergi dgn cara tragis begitu...
sedih, mmg la sedih....yela, bila kiter mati, roh jer yg kene angkat...
tp badan kiter sbnr'y rs spt biaser...malah lebih sensitif dr biaser...
sebab sakitnya tatkala roh itu ditarik dari jasad kiter,
amatlah dasyatnya...memang x terhingga....
Kekasih Allah sendiri, Nabi kiter...Nabi Muhammad s.a.w...yg mulia...
merasa sakitnya akan penarikan roh dari jasadnya....
itu Nabi...maksum...yakni terhindar dari sebarang dosa....
Klu kiter? mcm mn agaknyer???

Kdg2 tatkala hati terdetik utk berubah kepada yg lebih baik,
syaitan akan terlebih dulu menoda...
"buat aper nk wat baik skrg...ko kan masih muda...."
dan seakan mengiakan, dgn beranggapan kiter masih muda utk itu...
tp...."bukankah mati itu tidak mengenal usia"....
Bkn hya org dewasa, malahan org yg dah tua jg pergi mengadap Tuhan yg Esa....
bayi, budah kecik....malah bayi yg masih dalam kandungan, masih belum cukup sifat,
juga tidak terkecuali utk menyahut panggilan-Nya....
..."Sudah bersediakah kiter wahai sahabat2 ku sekalian"...
..."Sudah cukupkah amal ibadat kiter utk bekalan di hari pembalasan kelak"...
.."Sudah sempurnakah segala amalan yg telah diperintahkan kepada kiter?"....
Wallahualam....smg pengambilan nyawa kiter nanti, dipermudahkan oleh-Nya

aku pinjam masa korg kejab..9:40 minit...dgr video yg aku amek dr youtube nieh...
aku share dr link akak aku...mula2, tgk mcm x menarik'n....biaser jer...
tp cuba la dgr....bygkan, budak yg kecik mcm nieh, boley buat jiwa aku tersentuh...
boleh buat kiter mengalirkan air mata...
tp cuba tya kembali kepada diri kiter sendiri...mampukah kiter seperti itu???
InsyaAllah, mudah-mudahan kiter beroleh rahmat dan hidayah dari-Nya....
sebelum Malaikat izrail datang menyapa....
Juz remember that...we can die wherever...whenever..He want!!!!
mati x mengira umur....x mengira tempat...x mengira waktu....
juga tidak pernah mengira darjat....
andai kt dunia nieh kiter bermegah pakai jeans jenama levi's, baju jenama padini...
handbeg jenama coach...memandu kereta semewah ferrari.....
mati nanti, keranda jua yg akan mengusung kiter....
kain putih itu jugak akan jadi pakaian kiter...
& liang lahad tu jugak yg akan jadi bilik kiter...
semewah mana bilik kiter nanti, bergantung kepada amal ibadat kiter
semasa kiter hidup kat dunia ni....
sebagai renungan utk aku & sekalian umat Muhammad...
salah & silap, harap dimaafi....
wallahualam~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...