Sunday, April 10, 2011

Nasi Kepal

Status terkini: Juz came back from Japan & having my Onigiri (Nasi Kepal)

~Onigiri~

Kejadah hape plak aku ke Jepun tuh? Actually td tgk Majalah 3...
Lama giler dah x nengoknyer...tp siang td, tgk iklan Majalah 3
malam nieh pasal tsunami Jepun, tu yg aku tgk...
Sedey giler plak tgk keadaan kat saner....teringin nk jadi
sukarelawan yg pi saner tuh...membantu mangsa2 bencana alam.
Tapi aper nk wat, bukan rezeki aku lagi utk bergelar sukarelawan.
Onigiri nieh adalah sejenis makanan durg.....dalam bhs kiter di
panggil nasi kepal...boley tahan sampai 5 hari...(x basi) &
sgt sesuai utk dimakan time musim sejuk...
Kan kat saner musim sejuk skrg...
Korang byg'n lah...dah la letrik, air x de, kene plak musim sejuk...
rumah pOwn da ranap! da hancur...camner la durang nk survive
kat saner tuh....
Bersyukurlah kiter yg aman damai kat Malaysia nieh...
Tapi tgk durang kat saner tuh, mcm cool jerk hadapi bencana nieh...
Yela, nk amek makanan pOwn boley jerk bersabar beratur panjang2..
Klu kat mesia nieh, x tau la mcm mn erk...
Al-maklum, org2 kat negara kiter nieh x la se sabar durang...
Salah satu yg aku paling kagum pasal org muslim & non-muslim
bersama2 wat amal jariah, sediakan Onigiri nieh utk mangsa2 tsunami..
Ahli Qariah Masjid Otsuka, Tokyo
(klu x salah aku la, ni nama masjid'y) yg mengajak org ramai utk
berganding bahu wat onigiri nieh...pastu, org2 sekitar yg prihatin,
join r wat....sumer2 tuh dihantar ke tempat mangsa tsunami2 tuh..
Tabik r aku nengoknyer...
klu kat malaysia nieh, sesama islam pOwn nak beghamok...
berbeza fahaman....x leh byg la mcm mn...
agak2 boley ke kiter handle klu sumer2 tuh jadi kat kiter...
minta dijauhkanlah....nauzubillah~tp kuasa Tuhan kiter x leh nak halangkan!!!
Even Jepun tuh, 2 tahun sebelum nieh, sorang dr Prof. one of their University,
dah meramalkan...da wat kajian, akan terjadi satu bencana....
tp tgk la...aper durang boley buat?
Kekuasaan Tuhan...Kebesaran Tuhan.....kiter hanya manusia...
mmg x boley nak larang!

1 comment:

  1. Disebab'n entry mlm td psl ns kepal, so hr nieh aku wat ns lemak!! i like~

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...