Tuesday, June 7, 2011

Adhoc trip to Perlis

Mode: siyes berbelah bagi nk pegi.....masalah utama adalah, trip di hujung bulan! marah betul aku! sigh**

Dah berapa lama aku x jOin rombongan Cik Kiah....siyes! ms skool dl pOwn, tahun 2002 kot last aku join rombongan segala bagai nieh....pastu x de dah....ms keje dl pOwn, bukan rombongan kot...tuh suka2...hahaha.....tp kali nieh mmg tajuk nyer "Lawatan Sambil Belajar"......eh, bukan aku dah keje ker? huhu...sebab aper taw aku rs mcm btl2 back to school..psl ader budak2....huhu....siyes, sgt kelakar...but, chill!!! have fun! Last minute punyer preparation, sbb a week before, aku da inform kt salah sorg yg organise...boley plak dia x inform kat bos dia...sO, nama aku still dalam senarai la.....hadOi.....layan jela.....

1st day, juz travel day..sampai Kedah da malam..check in, membebel dgn roomate jab, pastu tido.....esok'y, bermula la lawatan sambil belajar aku....hahaha....layan pic jela erk, malas nk citer panjang2...
Pagi2 buta da bergerak...g b1st kat kedai ikan termenung kater kawan aku....aku ingat ikan hape la yg duk panggil ikan termenung...ghupa2 ikan selar biaser jerk! cisss, saje wat aku curious!! tp ikan tu aku x amek pOwn....org kedah amek heavy meal for b1st......huhu..tercari2 jugak nasi lemak! tp x de...lauk2 durg dah macam makan tgh hr...tp yg best kat kedai nieh, ader gerai jual kuih pebret aku....apa ntah nama kuih tuh...selalu aku request kat mak aku suh wat.... "mak, wat kue bawah pulut atas hijau!"... =D
tp x sempat nk beli, psl da makan byk sgt! alamak, rs rugi plak x tapau!
Da melantak baek punyer, & sgt murah pasal sepinggan 2 hengget jerk, 1st place to go, Ladang Anggur Perlis...

Decoration kurang menyerlah..aku bg 8/10 psl tajuk x nampak
ape brg la setakat nk tgk pokok mati..eh, aku datang dr jauh ok
org kater dun judge a book by it's cover....bg aku plak, dun judge a pokok by it's root..eh, betul ker? nieh nampak macam pokok kering yg da nak mati kan..tp bila tgk atas....ader hasil'y okeh~

tara...jgn sangka pokok yg nk mati tidak berguna lagi...huhu
okeh, caption pic kt atas nieh, aku da start kua ayat merepek2...psl jam da kul 12:15 pagi ms aku tulis entry nieh....ms mula2 masuk ladang nie, ader person in charge yg bg penerangan....agak panjang lebar jugak r..tp, sori, aku sgt x pay attention! pasal nama2 saintifik anggur bla bla bla...tp, bg aku, bia la aku bg nama sendiri jerk! haha

tangan da start gatal nk petik!
alamak!!!! geram!
aku panggil, anggur hijau..nama saintifik, x tau
anggur itam!
Siyes geram jer nak petik taw...sempat gak r aku masuk mulut beberapa bijik...haha..dah selamat masuk perut br pk balik, anggur x basuh, racun melekat lagi r? huhu, tawakal jela....habes melawat ladang anggur, bergerak ke 2nd tempat utk belajar plak...eh, belajar la sangat kan! >>>> Ladang Harum manis

makanan siam..pulut + harummanis =sgt sedap..nyum2....rm3.5
 Best giler dapat makan benda alah nieh...hape ntah durg panggil...pasal pulut tuh masin2 sket....makan plak dgn harum manis yg sgt manis! mabelesss......rs mcm nk beli 10kg bawak balik...igt, g under jabatan, boley r dapat free ker...x pOwn dapat murah sket..amek ko, rm10 sekilo.....ber pk kejab brp kilo nk beli...hahaha....permintaan ramai sehhh....bak kater akak aku, kat jepun sebijik rm35...giler kaya!

pandai mereka beratur
sempoi giler projector!
giler hebat! nk beli kene amek kupon dulu pagi2.....
sng jerk nk letak baja...huhu
Habes melawat ladang kedua...& berakhir la sesi lawatan sambil belajar!! ntah aper yg durang expected ntah...nk suh aku belajar cr tanam anggur & harum manis ker? huhu.....

Aper yg boley aku cakap, ms mula2 sampai..& see the environment, aku rs macam aku pegi dungun jerk...pasal keadaan nyer mcm sama jer....siyes..yg menguatkan kata2 aku adalah, bila jalan along the road, byk giler pokok2 mangga....pergh!!! mmg macam dungun! & tetiba teringat kenangan2 kat dungun..teringin nak makan mangga, g merayau, pastu selamber jerk mintak mangga umah org...lawak betul r...

menyirap jerk aku tgk!!!
 & yg paling best, wat aku x nak melelapkan mater sepanjang perjalanan, adalah...melihat indah'y sawah padi yg terbentang luas! siyes!!! sgt sejuk mater memandang...x yah pakai air-cond pOwn x pe...betul sejuk nieh....nk umah sebijik kat tengah2 sawah tuh boley x???

subhanallah.....
awal pagi......
Sekian selesai sudah ad-hoc trip ke utara...enjoyed!!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...