Monday, September 19, 2011

Solat.....sunat

Mode: Jom muhasabah diri sat!

Sementara aku masih igt, baek aku NOTED dlm entry! x la hilang! klu simpan dlm kepala otak-yg-dah-mula-membeku-sebab-kene-blaja-visual-basic sepanjang kursus thiz week till next week, mmg bgn tido esok, ape yg aku nk simpan nieh, mesti sudahhhhh selamat ditelan mimpi!
Alhamdulillah, lepas berehat sebulan lbih sempena ramadhan yg lepas, last week, jadual harianku da back to normal! syukur, aku masih diberi peluang nk tambah pape yg patut! Belajar klu x tau! YES! mmg byk yg aku x tau, tu sbb aku belajar!
Td, mcm biasa, balik umah, terus bukak channel lazim (biasa'y aku buka channel ni lahh bila balik dr kelas).....& td, ader program Tanyalah Ustaz....Ustaz ader jawab soalan td....berkenaan dgn solat sunat....klu aku x dgr td, aku pOwn x tau....espect. time yg haram wat solat sunat tasbih...
Solat sunat tasbih, ader waktu2 yg haram utk dilakukan...haaaa, x payah wat muka pelik+terpinga2..aptb!

Jgn wat solat sunat tasbih:
-selepas solat subuh
-semasa matahari tegak
-selepas asar
*klu x silap aku 3 nieh jerk waktu yg x leh wat solat sunat tasbih....
ianya mengikut pandangan sebahagian para alim-ulamak..hukum'y haram....tapi menurut Imam Syafie, hukum'y makruh..

Juz for info....tentang solat sunat tasbih....
klu buat waktu malam, buat 2 rakaat-2 rakaat....& kuatkan suara.....
klu buat waktu siang, wat 4 rakaat, perlahankan suara (spt sembahyang biasa)

Then....Solat sunat yg dibuat secara berjemaah...ada 5:
-solat sunat aidilfitri
-solat sunat aidiladha
-solat sunat gerhana bulan
-solat sunat gerhana matahari
-solat sunat memohon diturunkan hujan

Pasal Solat Sunat Dhuha plak....
Nabi Muhammad SAW dulu, menjaga solat sunat dhuha'y, bukan kerana dia m'harapkankan rezeki dari Allah, dia melakukan kerana dia amat cintakan perbuatan amal ibadat! Subhanallah!!! Nabi yg dah confirm2 masuk syurga tuh, sebegitu rupa niat'y! tidak mengharapkan apa pOwn dr Allah....kiter yg hina nieh, wat sikit je pOwn...tp mengharap'y banyak!!! hurm....
Diantara fadhilat solat sunat dhuha.....dikupaskan sedikit.......berkata Rasulullah SAW....bahawa setiap apa yg kiter buat yakni mendorong kepada kebaikan.....ia'y merupakan satu sedekah....(alamak, apa lagi elaboration ustaz td arr >@@<tiong jab kepala aku)...okeh, means wut ever yg kiter wat ke arah kebaikan, mengajak org berbuat baik.....itu semua satu sedekah....juga perbuatan kiter beristighfar, juga satu sedekah.....cuma, selama mana diri kiter ini selalu beristighfar kpd Ya Rabb dalam kehidupan kiter sehari2? sO, dgn solat sunat dhuha, ia'y terkandung sedekah kiter (istighfar) ......juga fadhilat2 lain'y yg kiter pOwn tau sendiri......cer baca terjemahan doa solat sunat dhuha.....aishhh...sat aku carik.....................>>>>>>>>>loaning!!! eh silap, loadingggggggggg>>>>>>>>>

*utk lebih kefahaman, rujuklah bahan2 yg boley dijadikan rujukan! sekian, maseh~



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...