Thursday, May 10, 2012

Ketam Chilli~

Mode: Let's grab the crab!

Ni diantara pebret lauk aku......klu dapat makan ni hari2 pOwn x pe! *igt keje mak kau cop duit nk makan ni hari2? huhu.... Ikhlas kater, aku x pernah try lagi masak ni! sejak lahir sampai hr nieh, aku belasah air tangan mak aku jerk! mak aku nieh, masak ape pOwn mesti sedap! dia main campak2 pOwn, sedap jugek! haih...pelik betul! tp tula...org kater, air tangan mak.....ko makan kat restoran/hotel mahal mana pOwn, ko akan cakap "mak masak lagi sOdap"...hehe

Maleh nak cakap byk...meh layan pic dulu...nk tgk terliur kew x.....hew hew....

*makan panas2.....dalam pinggan kangkung....duduk bersila......memang mabeles! 
sampai abah sound...."x habes2 makan lagi?"
Adeh Bah....nikmat! nikmat! huhu

Meh nak kongsi resepi sikit......ni aku salin dalam kepala hotak aku jerk....tp, dun worry, insyaAllah betul! sejibik mcm yg mak buat! hehe

Bahan2:
Ketam beberapa ekor - siang & potong ikut pandai 
(agak2 ler.....jgn beli sekor utk makan 10 org, mmg nk kene lempang laju2 gamaknyer)
Bawang putih 1 labu - tumbuk x hancur sgt ...pakai byk bwg putih sbb x pakai bwg besar!
(nieh agak2 dalam 3 ekor ketam besar....bukan anak ketam ye) 
Cili kering (depend nk pedas atau x...tp klu x pedas, x beshhhh) - jerang dalam periuk sat, pehtu blend!
Sos Cili
Sos Tiram
Garam Secukup rasa
Lada Sulah
Daun Bawang & Daun Sup - potong seinci2...(aku siap ukur...kang takut x menepati spesifikasi chef bernama emak)
Telur ayam (3/4 biji utk hidangan 3 ekor ketam.....telur nieh yg wat dia jd kuah2 tuh....)

Cara nk campak2 bahan dalam kuali:
Panaskan kuali.....letak minyak masak! jgn nk pandai2 letak minyak petrol!
Minyak dah panas, masuk bawang.......dah kuning, baru masuk cili kering yg dah di blend td....
*igt yer, dah kuning, br masuk cili! klu ko cpt sgt masuk cili, mmg kena pasang telinga dgr chef emak bg free talk! haha
Cili dah masak, letak sos tiram sikit, lada sulah.....
Then, boley campak ketam! kacau2x!....
Pecahkan telur, kasi campak dalam kuali......kacau3x.....
Last, tutup api.....br masuk daun bawang & daun sup!

Dah masak, sila amek nasi, pinggan! makan!!




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...