Tuesday, July 17, 2012

Khatam Al-Quran

Mode: Camne nk abeskan baca 30 juz Al-Quran in 1 month?



Actually ilmu nieh aku dapat dr seorang Ustazah since ramadhan last year....
sbb, sblm nieh mmg rs payahnyerrrrr nk khatam kan 30 juz Quran sepanjang ramadhan. Nak2 plak org pompuan nieh "abc"....apa "abc?"  huhu.....Allah Bagi Cuti! boley?
So, ramadhan last year, Ustazah Kelas Al-Quran Asas aku bg tau formula nk khatamkan Quran selama 30 hari......hape korg igt math je kew ader formula? chemistry jerk ader formula? hellooooooo

Ok, dah baca pic kat atas kannnn....meh aku terangkan...
Al-Quran ada 600 muka surat....
means, setiap juz Al-Quran ada 20 mukasurat....
Sehari kiter solat 5x....
20 devide 5 = 4
so, baca al-Quran 4 mukasurat setiap kali solat...
rasa berat lagi nk baca 4 mukasurat?
ok, baca 2 mukasurat sebelum solat, 2 mukasurat lepas solat.....
Klu ader ter skip, bacalah double...cover balik mana yg skip tuh....
InsyaAllah, by end of ramadhan, kiter da boley raya dengan hati yg tenang dengan khatam'y Al-Quran...

For those yg join tadarus kat masjid @ surau, ni lagi bahek!
Tadarus kat masjid @ surau, biasa'y wat secara kumpulan2 kecil....which is, setiap kumpulan devide plak beberapa juz...so, x dela bc sampai 30 juz......let say, 1 kumpulan baca 10 juz jer......tp, insyaAllah kiter dikira khatam 1 Quran......masyaAllah, Allah dah permudahkan dahhhhh....

Hamboi~hamboi~hamboi.....dah tgk mcm best jerk tadarus, senang nk khatam, jgn nk skip khatam personal plak! buat jugak la....mengaji utk khatam diri sendiri.......

Alhamdulillah, last year, Allah bg kesempatan utk aku guna petua nieh.....even aku nieh "abc"......tp, alhamdulillah, dapat khatam masjid & diri sendiri......syukur2x......tp, no pesbuk! nk blogging! no tv! klu ader terpost N3 pOwn, time "abc"  jerk......tv pOwn, time nk supper pas balik dr tadarus jer tgk kejab.....
Apa yg aku buat, mmg baca Quran jer klu ader waktu senggang....kene hargai masa yg ada.....iftar kat masjid, pegi awal.....then baca Quran sebelum iftar.....kat umah pOwn, sebelum tido, baca Quran gak....

For those yg duk ptjy, kat Masjid Besi & Masjid Putra ada wat majlis iftar & tadarus. Then, 10 malam terakhir, iktikaf kat masjid......kat surau2 pOwn ader, tp aku x prefer kat surau, psl org pompuan nyer x brp nk ader....segan plak nk join tadarus klu org lelaki je kann...

Pape pOwn, selamat menjalani ibadah puasa. kurangkan g bazaar ramadhan.......takut ternampak pape yg x patut....habes pahala puasa kiter......

*dari aku mula keje dulu, Abah suh aku g berbuka kat masjid...kater abah senang.....skrg, br aku faham saranan abah tuh......hurm....Alhamdulillah, aku masih belum terlambat! it's never too late! Luv U Abah!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...