Friday, February 22, 2013

Cari Jodoh; Langkah 1,2,3...

Mode: "Efford dari kita, effect dari Allah"
By: Ustaz Pahrol Md Juoi

Sape x kenal Ustaz ni, bacalah majalah solusi....klu majalah solusi pun x pernah dgr, plz stop bc N3 ni...start kete/moto/tahan bas....g kedai buku skrg, & cari majalah tu!
* eh, dun be soo irritating lahhh!

"Semoga perjalanan kita terus ke syurga tanpa perlu singgah ke neraka"

Ayat ni, buat aku bertanya kpd diri aku sendiri...."apa yg telah aku lakukan sepanjang hidup ni utk memastikan aku tergolong di dalam golongan jannatul nisa' ?" 

Tuhanku....aku x layak ke syurga-Mu...
Namun tidak pula aku sanggup ke neraka-Mu...
Ampunkan dosaku & terimalah taubatku.....

Telah ditetapkan 4 perkara sejak di alam rahim lagi.....
1) Rezeki
2) Ajal
3) Umur
4) Jodoh

Rezeki & jodoh.....dua items ni, Allah bagi selaras dgn tanggungjawab yg kita galas.....Adakah telah kita tetapkan bahawa islam & Allah sebagai yg utama? Fikirkan kerja kita sbg khalifah/hamba....jgn fikirkan kerja Allah!
"Apabila tanggungjawab bertambah, Allah akan beri teman utk kita laksanakan tanggungjawab tersebut"...

*tetiba aku rasa nk amek anak angkat! nk bela kuceng!! bia bertambah tanggungjawab aku! so, nanti....Allah akan bg teman utk sama2 laksanakan t/jwb tersebut! hehe

But so on,  walaupun semua tu Allah dah tetapkan, tp kita wajib berusaha & bertawakkal!

Panduan Asas: Harta, Keturunan, Rupa, Agama.....& pilihlah yg beragama!
X mungkin kita dapat yg soleh klu diri kita sendiri x solehah! Oleh itu, berusahalah utk menjadi solehah supaya kita mendapat pasangan yg soleh! bila dah jd baik...tagihlah janji Allah, sebab Allah tidak pernah memungkiri janji!!! -rujuk surah An-Nur

Apakah kita org yg baik?
Baik is on-going proses!
baik? r u?
aku? nope! i'm not! "aku bukan org yg baik, tp aku sedang berusaha utk menjadi baik"

Bila melakukan kebaikan, itu bukan petanda org yg baik! Tp, itu usaha utk kita jadi baik!
*guys, u got it?

Hold the LoA: "Law of Attraction"
Bila kita jadi baik, kita akan tarik org yg baik2 kat kita! So, baiki diri kita utk menjadi baik!
*Okeh, NOTED!

To those yg x kenal, ni Ustaz Parol


Tak salah utk aku mencintai sebelum menjadi isteri, kerana rasa cinta itu adalah fitrah semulajadi! Akan tetapi, x salah jika aku turut menyekat rasa cinta itu kerana bimbang ianya akan mengotori hati! Cari cinta Ilahi, in syaa Allah, DIA akan kurniakan kita dgn cinta yg sejati, bahagia duniawi & ukhrawi....aaminnnn Allah Humma aaminnn.....







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...