Saturday, September 28, 2013

Pakcik

Mode: Siapa dia sebenarnya?

Dah lama x tido lambat2 sampai ke pagi cenggini....biasanya klu insomnia datang melanda pOwn, aku awal2 dah tutup lampu, tergolek sana, tergolek sini kt atas-katil-bawah-katil-tp-mata-x-tido2-jugak! Tp, dl ms aku jd hantu melayan citer korea, x tido sampai pagi pun x pe....aduhai, zura....zura! ntahhapenakjadi?
Minggu ni ada Karnival Usahawan Desa kat Presint 2...so, mmg ramailahh manusia. Td ms balik dr keje, starving giler nk makan ayam uncle bob! start sblm operate hr tu x makan till now! owh, dasyat jugak aku berpantang kan! tp td sebab a bit stress plus2 ada rumours rege minyak nk naik lg, stress bertingkek-tingkek lah jwb'y! x pk pjg lg laaa.....dlm otak igt uncle bob jerk! laju2 wassap chinggu, nk uncle bob sekali ke x? huhu *nk makan benda x berkhasiat pun siap ajak2 org! sungguh x boleh blahhhh..
Disebabkan lautan umat manusia yg ramai, aku dah awal2 set kt kepala nieh nk parking kt Monumen tuh...then jalan kaki sikit g pasar. Masa nk turn left kat simpang monumen tu, nampak ada sorang pakcik kt tepi jalan....bawak beg plastik kiri & kanan....pastu sebelah kaki dia x pakai selipar pOwn...sebelah je yg pakai...dlm ht aku berkata2....pakcik ni kenapa? selipar dia mana? kene curik ke kat masjid? *kebetuan pakcik ni dr arah Masjid Besi.
Cepat2 aku berdezupppp tekan minyak masuk parking. Dah parking, aku g cari pakcik tu td. X jauh pun jarak dia berjalan dr tempat aku nampak dia td....& aku tgk dia x brp nk angkat kaki yg dia x pakai selipar tu. Bila sampai kt dia, air mata aku dah bertakung kat kelopak mata....sayuuuu nya hati ni tgk pakcik yg x berapa sihat tu jalan sorang2....aku tgk kaki dia bengkak...luruh rasanya jantung ni...Allah hu Akbar, kesiannn sgt. Time ni tetiba teringat arwah abah....dulu ms dia sakit, kaki dia bengkak macam pakcik ni...memang x boleh pakai selipar....selalunya, kami yg sarungkan selipar kat kaki dia....tu pun x masuk penuh!
Aku berdiri depan pakcik ni....aku tanya:
Aku: Pakcik nk pegi mana? Pakcik sakit ke? Nak saya anta pegi klinik? Kalau nak, jomlah sy antakan...
*memang soalan aku nonstop mcm tuh...
Pakcik ni senyum je.....dia x terus jawab pun....
Time ni penat aku cover....janganlahhh air mata ni jatuh! sebbek pakai spect! x la obvious sgt kan!
Aku tengok lagi kaki dia yg bengkak...tapak kaki dia dah nampak hitam dah! Ya Allah....sungguh, kesiannnn sgt! nk je aku tanya anak2 pakcik mana? nak je aku tunduk sikit time tu & tengok kaki dia....kesiannnn....nampak susah sgt nk berjalan...takut dah luka je...

Aku: *aku repeat soalan bila pakcik tu mcm susah je nk jawab 
         Pakcik sakit ke? nk sy anta pegi klinik?
Pakcik: *senyum Tak, taknak...
Aku: Pakcik nak pegi mana ni?
Pakcik: Karnival *sambil tangan dia tunjuk ke arah karnival...

Allah....Allah.....nk je aku cakap...pakcik sakit ni...kaki pakcik sakit..mcm mn pegi....
Kenapa pakcik jalan sorang2 ni?
Anak2 pakcik x de ke?

Pakcik ni senyummmm je x lekang2 dr td...nampak mcm dia segan2 sikit sebab kami betul2 sebelah jalan besar...beg plastik yg dia bawa, sebelah kiri ada isi botol2 air mineral....belah kanan isi plastik2 polestrin.....pakaian dia kemas....x de pape yg x menyenangkan dr pandangan mata aku.
Time ni teringat kt arwah abah sangat2x! sebelum aku meraung kat situ...sblm empangan air mata ni pecah....aku bg smbangan sikit kt pakcik ni....
Aku cakap, amiklah pakcik buat belanja....
Pakcik tu amek, tp lamaaaa dia tenung apa yg aku bg tu....

Time ni tekak aku dah x terasa nk makan ayam uncle bob! seriussss.....tp kaki ni melangkah jugak g pasar...
Ms order ayam uncle bob, air mata ni serupa nk jatuh! tp ku tahan jg. Ms nk berjalan balik pegi kete, lalu kt sebelah org jual cd2...ms ni ayat dalam surah Ar-Rahman....kat part ayat yg berulang tu berkumandang....
Maksud dia "maka nikmat mana lagi yg ingin kau dustakan"...
Perihal aku mengira gaji yg berbaki ms pg td, tetiba wat aku tersentak! betapa aku merasa gaji yg berbaki tidak berapa mencukupi setelah segala hutang-piutang-keliling-pinggang aku selesaikan...then, Allah temukan aku dgn pakcik td....ada yg lebih memerlukan dr aku lagi.....ada yg lebih dhoif dr aku lg.....
Pertemuan ini mengajar aku tentang nikmat bersyukur dgn segala apa yg telah Allah bagi....

Aku rasa ms aku g pasar ni kejab je.....tp bila aku cr balik pakcik td, hilangggg ntah ke mana....mcm pelik je, sbb distance yg aku tinggalkan pakcik td utk ke karnival tu agak jauh.....tp mcm mn pakcik tu boleh sekejab je hilang dr radar! bila masuk kete, terus nangis x boleh nk cover! *sigh ikut korangla nk cakap aku kuat nangis ke hapee~

Wallah hu'alam....to guys out there yg masih ada abah....
i beg u jagalahhhh abah korang baik2x!
sayanggggglah dia sebaik yg mungkin sepertimana dia sygggg kita ms kita kecik2 dulu, sampailah ke akhir hayat dia! sebab nanti, kalau dia dah x de, memang terasa rinduuuu ya amat! rindu x terucap.....

Apa pun, aku doakan pakcik td tu sihat & kuat utk mengahadapi hari2 yg mendatang



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...