Thursday, April 17, 2014

Masjid Nabawi

Mode: Aku berjumpa Nabi di sini! Di sini aku semakin rindu! Di sini aku bermohon agar Allah membenarkan aku beroleh syafaatmu duhai Kekasih Allah


Sebelum flight landing kat Madinah, pilot ada bgtau…..pandang kt sebelah kiri…nampak 1 kawasan yg banyak cahaya putih…itulah Masjid Nabawi! Sentap hati ni….terharu & keliru…adakah aku bermimpi bahawa aku telah berada di sini….di bumi haram, di sisi Nabi!

1st day sampai sini, dapat kunci bilik…terus pesan kt mak, nanti siap2, kita g Masjid Nabawi. Then mak Tanya, tau ke camne nak pegi? Ms ni dalam hati aku jawab, kita boleh pegi!
Sebelum masuk bilik,Mutawif ada ckp, berkumpul bawah hotel….nanti dia guide g Masjid Nabawi. Tapi bila turun, x Nampak dah mana….., kami juz follow je ke mana crowd pegi….dr hotel dah boley Nampak Masjid Nabawi tu…..terang sgt! Allah! Sayu!
No wonder ms kursus umrah, durg pesan suh bawak sejadah….sbb klu pegi lmbat ke Masjid ni, mmg solat la kt mana2 dlm perkarangan masjid ni….thats why penting sejadah tu. Agak2 dah sesak, terus je bentang sejadah. Ada pintu2 yg dikhaskan utk muslimin & muslimat! So, dun worry. Day 1 nieh, kami sempat solat subuh kat luar masjid je….sbb kami sampai dah nk dekat subuh….dalam dah penuh! Lagi pun x de pengalaman lagi….ikut jela org. he~
Masjid Nabi ni luas, masyaa Allah! Klu pusing 1 masjid, mmg lengoh2 la kaki…..sampai siap pitstop kejab minum air….huhu..tp, luas2 pun, setiap sudut penuh umat manusia….macam2 ragam! Macam2 bangsa!


Dari pintu masuk, ni yg disajikan utk tatapan
sekalian pancaindera! 

Klu lambat, kt lua ni penuh org solat!
str8 depan ni, ruang solat muslimat.
ada polis yg jaga, kaum muslimin x boleh masuk

Senibina dalam Masjid

Dunia pun dah cantik, syurga bagaimana?

Payung ni bukak ms azan pertama sebelum subuh
& akan tutup 5.30 petang

ruang ni akan terbuka ms siang!
nyaman sungguh!

penghadang ruang antara kaum muslimin & muslimat

otw jumpa Nabi!


already miss this place even ms tu aku kt situ lagi..
how sad!

air zamzam kt dalam masjid! rindu nk solat tepi air zamzam ni..
boley minum sampai puas! ada yg sejuk & x sejuk!
me prefer sejuk, tp mak jeling2! okeh, amek yg "Not Cold"
kt lua masjid ada tempat minum jugak, tapi tu bukan air zamzam yeah!

ruang atas terbuka pagi &  lepas asar kot!? ke zohor!?
can't remember!

ala, rinduu sgt kt tempat ni!




tandas semua kat bawah tanah ye! luar masjid

payung tutup by 5.30..
str8 ni makam Nabi (pintu masuk bagi kaum muslimin)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...