Monday, August 18, 2014

Makan2 Aidilfitri 1435H

Mode: Alhamdulillah..terlaksana jugak akhirnya hajat besar kami

Hr tu br je ada N3 x mo buat openhouse kan....nampak sgt x leh stick on decision. Haha, sbb end up buat jugak makan2. Nk dijadikan citer, jumaat malam hr tu bff aku si ezan msg, tye aku ada kt umah x weekend. Aku ckp ada, tp x leh datang raya. Boley x camtu? Aku nieh cakap je camtu, tp x dela sampai hati pOwn. So, cakap la kat hubby, sooo we all decide buat jela makan sikit2 boley invite kawan2 skolah yg dekat2 sekali. Laki aku pOwn dah byk kali cakap, suh wat makan2 invite family aku plak sbb dah byk kali wat utk family dia. Bermula la kesah lakibini nk memasak utk makan2. Disebabkan sabtu tu ada hal yg x dapat dielakkan, laki aku pOwn headache sampai nk muntah2 segala bagai, pospone la wat preparation on saturday nite. Plus saturday tu pun balik umah dah petang. 2-2 relax dulu, malam br kua g pasar borong. Sebbek pasar borong equine tu bukak 24hrs. So malam tu sampai umah kul 11 kot, terus wat operasi. Laki aku settle semua sayo utk mee bandung & kupik kerang 3kg...huhu...aku siang udang sekilo, sotong & settlekan daging 1.4kg. Ayam aku rendam dgn tepung bg senang buang lemak2 & laki aku potong lagi 2 sbb yg kedai potong besar nak mam. Pastu dia siap basuhkan sekali. huhu.
Malam tu jugak aku wat rendang daging & rebus daging utk bahan mee bandung. Kul 2am br tido kot. Esok lepas subuh, terus bersilat kat dapur.

Menu dipersetujui kedua belah pihak (aku & laki aku):
Nasi Tomato
Ayam Masak Merah
Mee Bandung
Ketupat
Kuah Kacang *nieh laki aku x bg buat sbb dah byk sgt nmpknya nk kene masak nieh, kang bini dia penat gilws...sayang bini lettew~
Air sunqucik
Tembikai
&
Aku sempat baking 2 jenis kek: Kek Coklat & Kek Gula Hangus
Dr kul 7 lbh aku duk dapo sampai kul 3pm br semua settle, maksudnya dapo dah clear siap mop & tangan dah kering. huhu

Yang aku geram si ezan datang kul 12. Mau x hangin aku. Masa nieh dapo tgh penuh, umah x brp nk siap lagi...haisy, sabojela. So, dia buat hal sendiri tgk tv...haha, padan la muka kan, dah pesan dtg lepas zohor, dtg awal2 watpe. But end up dia dapat rasa semua menu la....plus2, semua benda dia makan panas2 br lepas masak. Alhamdulillah.

Sori mcm biasa bila dah bz, pic x brp sempat nk snap. Makan2 dari lepas zohor sampai 11pm br last tetamu balik. So bayangkan........huhu, its penatz tp seronokzzz! Seronok bila org puas hati makan, kate sedapppp! ngeeee....sukesuke. Abg aku datang, dia makan aku x zabarrr nk dgr dia cakap sedap, terus aku cakap dulu, "sedapkan!!!"  haha, saiko giler. Tp bila ketua hakim aka laki aku kata semua yg dia makan sedap, aku puas hati la. Org nk cakap sedap ke x, ada aku kesah, asalkan laki aku kate sedap. Haha.

Turutan aku masak:
Malam sabtu tu dah keringkan rendang dgg, tp x letak santan lagi, so pg ahad letak santan kt rendang.
Siap rendang, wat kuah mee bandung. Kuah ni masak 2x sbb mee 3kg.
Pastu gorang ayam wat ayam masak merah. Masak dalam kuantiti yg banyak aku x brp reti nk agak, but end up, ayam nieh sedap gilo woi! wakaka, sukati akula nk puji aku masak sedap!
Siap ayam, rebus ketupat. In the same time baking utk kek, ayak tepung, goreng gula etc bla bla bla.....mula2 bancuh kek gula hangus, pastu dah last br bc, perap 3-4 jam utk dapatkan sarang yg baik! what??? time tu dah dekat kul 12 kot. Ni ada yg kek siap lepas org dtg ni. agagaga....pas siap ni, aku bancuh plak utk kek coklat. Yg ni terus kukus. Then, tumis bahan utk nasi tomato. Actually ni 1st time masak nasi tomato, dah la 1st time, masak pulak utk tetamu. Aku pasrah je....nasi ni masak 2x, sbb bila adik aku dtg dgn housemate dia, ada tinggal utk 2-3 org makan je lagi...so habis 1kg beras basmathi...
Last not least, celo mee kuning & celo sayo2....potong2 sayo utk side dish mee bandung....

Fuhh!!! siap, & tetamu boley datang my tiny house yg serba sederhana nieh. X berani nk ajak ramai2 sbb takut makanan genting! aku dah x larat nk masak2 lagi during the visiting. Thanks kawan skolah yg datang. Mcm small gathering plak....

Thanks to kawan2 dekat2 yg datang, & puji sedap sgt makanan sume tu...walaupun korang malu2 nk puji kannn, tp aku faham dr riak muka korang tu yg satisfied sgt ms makan. haha...
Thanks to family masjid besi, Makcik Yeny & Pakcik yg sudi dtg. Ai is segan nk invite sbnrnya sbb they all duk umah sejuta lebih kt ptjy nieh, aku duk umah kuarters je....tp they all x kesah, pakcik siap ckp aku pandai wat mee bandung! huhi....masehhh masehhhh!
Thanks to Umi & Ustaz Mohamad, sudi datang walaupun malam tu on duty kat Masjid Besi,around 10pm br sampai....nyway umi puji rendang dgg tu! walawehhhh, 1st time kot masak rendang dgg sendiri tanpa mak disisi...haha. oklah, dh penat menaip, layan pic sikit2 yeah







Sori, x dpt snap cantik2....ni pOwn in between gap org dtg, sempat la snap. Kawan2 lain, soriiii sgt2 x dpt nk ajak, ni pun dah 30+- org yg dtg plus fmly aku & fmly hubby. Tu pun pakcikmakcik family x ajak, takut kang x terlayan. Budak skolah kitorang je lepak dr kul 5-8 lebih...huhu

6 comments:

  1. lupo nk ghaso rendangggggg!! buat lagi...bole???hahaha

    ReplyDelete
  2. Banyak tak smpt rs pongggg
    Tp cake y ni plg sedap..ada rongga..selama neh padat..i'm confused either cake or pudding keke..
    Anyway...thank u jemput~

    ReplyDelete
  3. ya ya ya....chef mmg mcm tu, they will try & error! will end up with the superb one! phew~self learning is continuous till i die...ngeee

    ReplyDelete
  4. ya ya ya....masterchef tuuuu! hahaha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...